söndag 27 mars 2011

Sjukstugan har åter öppnat

Nästan direkt efter det att jag glatt konstaterade att vi alla äntligen var friska från diverse förkylningar och magåkommor drabbas Lilleman igen. Lilleman har reagerat kraftigt på den vaccination han fick vid tolvmånaderskontrollen på BVC.

Till skillnad mot de två tidigare vaccinationstillfällena så reagerade han denna gång kraftigt redan när han fick sprutorna. Det verkade göra ont redan när BVC-sköterskan tryckte in sprutan. Men efter lite såpbubblor och lek så blev han åter lugn och verkade ganska så nöjd med livet. På eftermiddagen var han lite gnälligare än normalt men det var inget vi reagerade på.

På morgonen efter när det var dags för Lillemans morgontoalett tog jag bort plåstren från igår och noterade i samband med detta att området kring sticken var rejält rött och svullet. Han verkade dessutom väldigt öm och blev ledsen när jag försökte ta bort plåsterresterna. På eftermiddagen började Lilleman visa att något inte stod rätt till. Han somnade på några kuddar i vardagsrummet. Han som ALDRIG accepterar att sova någon annanstans än i sovrummet eller i vagnen. På kvällen var han gnällig, precis som i går.

Morgonen efter vaknade han med lite feber och fortsatt svullna märken efter sprutsticken. Han var hängig och var inte alls sugen på att äta. Mitt på dagen blev han plötsligt så pass dålig att jag bestämde mig för att tempa honom. Den visade 40,7. Jag gav honom direkt febernedsättande vilket gjorde att han lyckades somna efter en liten stund. Resten av eftermiddagen och kvällen fortsatte vi att varva tempning och febernedsättande. Som tur var gick inte tempen upp till mer än 39,7.

Natten blev jobbig då Lilleman mådde dåligt och därmed sov illa. Dessutom så sover man som förälder väldigt dåligt när man är orolig för att älsklingens feber skulle stiga igen. Innan vi gick och la oss googlade jag faktiskt på feberkramp och vad man ska göra om det händer, bara utifall att. Kände att det nog var bra att vara påläst om Lilleman skulle drabbas av något sådant mitt i natten. Som tur var slapp jag dra nytta av min nya kunskap.

Under dagen har Lilleman växlat mellan att vara superpigg ena stunden och att ligga och kvida i nästa stund. Febern har hållit sig mellan 38,5 och 39,3 vilket känns betydligt bättre än igår. När han somnade nu på kvällen kändes han nästan feberfri trots att han inte fått något febernedsättande på flera timmar:-)

Det verkar alltså som att vi, eller snarare han, klarar sig ur denna drabbning relativt bra. Dock så blir jag som mamma lite orolig inför kommande vaccineringar. Visserligen kommer han inte få denna typ av vaccination igen på några år, men tänk om det är så att han är allergiskt mot något och att han även vid nästa vaccination kommer att reagera. Funderar på om jag ska höra av mig till BVC och fråga om det är något jag måste fundera över.

Nu håller jag tummarna för att jag i morgon åter ska få friskskriva familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar